Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Veszélyes üzem a cégvezetés, de nem mindenkinek!

  •  Tudásmorzsák
  • 2016-12-14 13:35:00
  • Petrics Richárd, OPTEN - céginformációs igazgató
Óvatos üzletkötés
Általánosságban a céginformációs kultúra még nem túl fejlett Magyarországon, ami nem is lenne alapvetően baj, ha ez nem társulna alacsony üzleti etikai szinttel. De a sok visszaélés miatt sajnos alapvetően „veszélyes üzem” a cégvezetés. A kockázattudatosságot csökkenti, ha körültekintőek vagyunk és a lehető legnagyobb óvatossággal járunk el üzletkötés előtt. Interjú Petrics Richárddal, az Opten céginformációs igazgatójával.

Mennyire jellemző, hogy a vállalkozók leinformálják leendő partnerüket üzletkötés előtt?

Valamilyen szinten mindenki informálódik, csak az informálódás tudatossága és minősége komoly eltéréseket mutat. A tájékozódás távolról sem elhanyagolható szintje, az amikor valaki az információkat a közvetlen kapcsolatrendszerétől szerzi be informális módon. A kapcsolati tőke azért is fontos, mert ezeken a csatornákon sokszor olyan információkhoz lehet hozzájutni, amelyekhez hivatalos úton nem. Ez a szint a kisvállalkozóktól a legnagyobbakig mindenkinél megvan, és igen komoly súllyal. A kapcsolatrendszertől származó információk ugyanakkor erős korlátokat is támasztanak, hiszen ezek az adatok megbízhatósága és hozzáférhetősége sokszor bizonytalan, arról nem is beszélve hogy ezek az információk gyorsabban évülnek el, mint bármely hivatalos adat. Megalapozott döntésekhez feltétlen szükséges a tényszerű céginformációs tájékozódás. Általánosságban a céginformációs kultúra még nem túl fejlett Magyarországon, ami nem is lenne alapvetően baj, ha ez nem társulna alacsony üzleti etikai szinttel. De a sok visszaélés miatt sajnos alapvetően „veszélyes üzem” a cégvezetés. Szerencsére azonban a magyar céginformációs környezet adatgazdag, és a tudatos cégvezetők számára vannak a bőven lehetőségek a partnereik ellenőrzésére. Teljesen ingyenes szolgáltatások is vannak a piacon, amelyet a mikrovállalkozások egyre szélesebb köre használ. A  tömeges és komolyabb mélységű átvilágításhoz mint egy cégelemzés, vagy kapcsolati háló elemzés is egyre népszerűbb hazánkban, a közép és nagyvállalatoknál már szinte természetes, de a teljes cégbázist tekintve még van hova fejlődni.

Hogyan tudunk leellenőrizni egy céget?

Ez alapvetően attól függ milyen jellegű a kapcsolat. Természetesen ha egy ügylettel semmiféle kockázatot nem fut a vállalkozó, akkor elegendő korlátozottabb tájékozódás. Ha valaki egy kész terméket vásárol, és előre fizet, akkor szállító számára a vevő átvilágítása nem elsődleges szempont, ugyanakkor nem szabad ezeket a kérdéseket félvállról venni, mert egy vevő „értéke” nem csak az aktuális ügyleten múlik, hanem érdemes mindig hosszú távú ügyfélértékben gondolkodni. Az ügyleteknek azon fajtáinál, ahol valamelyik fél komoly kockázatot vállal, ott a céginformációs tájékozódás alapkövetelmény. Nagyon leegyszerűsítve a cég múltját, jelenét és jövőjét kell ellenőrizni. A múltját jelenti például a cég életkora, korábbi üzleti éveinek eredményessége, vagy korábbi eljárásai. Jelenjét az aktuálisan érvényes pozitív és negatív információk és kapcsolatrendszer minősége jelenti. A jövő pedig a múlt alapján jövőre kivetített trend, mint pl. a kockázati besorolás.

Hogyan segíthet ebben egy olyan eszköz, mint az Opten?

Alapvetően célunk, hogy a hazai környezetben elérhető összes cég információt rendszerezett, tisztított, és felhasználóbarát formában szolgáltassuk ügyfeleink felé mindehhez társul az üzleti intelligencia, hiszen az egyre nagyobb adatmennyiséget nem triviális értékelni. Küldetésünk a partnereink hatékony döntéstámogatása, adattal, információval, szakértelemmel. Az átvilágítás egy másik fajtája az automatikus partner figyelés, ilyenkor a felhasználó automatikusan kapja a partnereiről a fontosabb változás értesítőket, és így szükség esetén időben be tud avatkozni az üzletmenetbe.

Hogyan tud bizalmat építeni a vállalkozás? Mire érdemes odafigyelni, hogy az adatbázisban a leendő partnerek számára "kívánatosan" szerepeljünk?

A bizalom itt is mint az élet más területén, hosszú és kitartó munka eredménye. Első lépés a cég szabályszerű, törvényes üzemeltetése, ugyanis a cég ellen indított végrehajtások, bírságok vagy egyéb eljárások hosszú időre fekete foltot hagyhatnak a cég kortörténetén. Szintén fontos az eredményes működés, ha egy cég árbevétel és eredményesség tekintetében hosszú és pozitív trendet produkál, az sokat jelent cég értékelésénél. De nem szabad elfeledkezni a kapcsolat vállalkozásokról sem, ha egy cég múltjában vagy jelenében problémás vállalkozások vannak, akár csak tulajdonosi vagy ügyvezetői kapcsolatokból kiindulva, az komolyan ronthatja a cég megítélését.
 

Fiatal vállalkozók számokban

Az OPTEN legfrissebb adatai szerint Magyarországon nagyságrendileg 775 ezer vállalkozó magánszemély van bejegyezve, akiknek az ismert adatok alapján mintegy 27 százaléka, 210 ezer fő 18 és 40 év közötti életkorú.

TOP 20 tevékenységi kör a fiataloknál

  • Üzletviteli, egyéb vezetési tanácsadás
  • Számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenység
  • Éttermi, mozgó vendéglátás
  • Lakó- és nem lakó épület építése
  • Mérnöki tevékenység, műszaki tanácsadás
  • Saját tulajdonú ingatlan adásvétele
  • Személygépjármű-, könnyűgépjármű kereskedelem
  • Közúti áruszállítás
  • Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése
  • Számítógépes programozás
  • Élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem
  • M.n.s. egyéb oktatás
  • Információ-technológiai szaktanácsadás
  • Gépjárműjavítás, -karbantartás
  • Ruházat kiskereskedelem
  • Általános járóbeteg-ellátás
  • Reklámügynöki tevékenység
  • M.n.s. egyéb kiegészítő üzleti szolgáltatás
  • Italszolgáltatás
  • Csomagküldő, internetes kiskereskedelem
Megosztás