Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Miért bukik el sok vállalkozó még az indulás előtt?

  •  Tudásmorzsák
  • 2016-12-14 13:10:00
  • Galántai Gergely cégvezetési tanácsadó
Ha kicsit figyelmesebben és nyitott szemmel jársz, akkor te is láthatod, hogy sorban nyílnak új üzletek, majd hosszabb-rövidebb időt követően „eltűnnek”. Van egy ismerősöm, aki mindig megtippeli, hogy egy új bolt a városban meddig fog működni. Az tény, hogy tanulságos, de ezt én nem tartom egyáltalán viccesnek. Emberi sorsokról beszélünk és családok jövőjéről. De miért is bukik el ennyi vállalkozó?

A statisztikák szerint a kis- és középvállalkozások (kkv-k) 60%-a az indulást követő 5 éven belül megszűnik. Ennél árnyaltabb a kép, ha az egyéni vállalkozásokat nézzük. Ebben az esetben az 5 éven belüli megszűnés aránya, már közel 70%.

Sok cégvezetőtől hallok kifogásokat, hogy miért nem működik vagy működhet egy vállalkozás ma Magyarországon. Ennek ellenére számos (fiatal) vállalkozó nemcsak idehaza sikeres, hanem külföldi piacokat is meghódítanak. Ők vannak kevesebben, ez tény. Egyben némi okot is ad a gondolkodásra. Miben különböznek ők, mint akiknek nem sikerült?

“A hiba nem az ön készülékében van, vagy mégis?”

Szilárd meggyőződésem, hogy a kis- és középvállalkozások nagy része – alapjaiban - rosszul működik országunkban. Talán erős kijelentés, de az elmúlt évek tapasztalatai ezt igazolják. Számos oka van ennek a problémának, amely közül ki kell emelni az üzleti, pénzügyi és vezetési ismeretek hiányát.

A 2008-as gazdasági válság alapjaiban változtatta meg a vállalkozások életét. Számos cég ment csődbe, akik korábban nagy sikereket értek el. Sok olyan vállalkozás van, akik húsz éven át sikeresen működtek, de az utóbbi évek teljesen felforgatták az életüket. Minden cégvezető tudja, hogy valami megváltozott, de a konkrétumok megfogalmazása már nem is olyan egyszerű feladat.

Hosszasan tudnám sorolni, hogy miben változott meg a piac, a gazdaság és a vállalkozások élete az elmúlt 20 év során. Azonban neked, mint kezdő vagy most induló vállalkozónak nem ez a legfontosabb kérdés, hanem az, hogyan lehetsz te is sikeres?! Egyáltalán nem a véletlen szerencsén múlik, hogy kiből lesz sikeres vállalkozó.

De mit kell tudnia egy vállalkozónak ahhoz, hogy sikeres legyen?

A vállalkozás működtetése és a cégvezetés, talán az egyik legnehezebb szakma. Talán most meglepődsz ezen a kijelentésen. Igen, ez egy szakma. Gyakran hallani azt, hogy vállalkozónak születni kell. Én úgy gondolom, hogy senki nem született még vállalkozónak - pláne sikeresnek -, de bárkiből az lehet, ha hajlandó tanulni.

Mit érdemes megtanulnod, ha sikeres vállalkozó szeretnél lenni?

  • Szakma: ismerd alaposan azt a szakmát és területet, amivel a céged foglalkozik.
  • Jog: legyél egy kicsit jogász, hogy ismerd az alapvető szabályokat és előírásokat.
  • Értékesítés: meg kell tanulnod az értékesítést, hogy el tudjad adni a termékedet vagy a szolgáltatásodat
  • Marketing: értened kell a marketinghez, hiszen reklámozni is kell ezeket.
  • Pénzügy: ne ijedj meg az adózási és a pénzügyi kérdésektől, hiszen nem lehet mindent a könyvelőre bízni.
  • Pszichológia: fontos az emberi viselkedést megismerni, hogy az alkalmazottakkal vagy az ügyfelekkel hogyan kell bánni
  • Kommunikáció: a kommunikáció szintén nagyon fontos, hiszen tárgyalni kell az ügyfelekkel és a partnerekkel is.
  • …és még hosszasan sorolhatnám, de ezek a legfontosabbak.


Félelmetesen hangzik, hogy mennyi mindenhez kellene érteni? Szerintem nem. Ez mind megtanulható egészen rövid idő alatt is olyan szinten, hogy sikeresen boldoguljon valaki vállalkozóként. Szerintem az sokkal félelmetesebb, amikor azt látom, hogy egyesek minden előkészület nélkül vágnak bele egy vállalkozásba és így az ablakon szórják ki a pénzüket.

Tanácsadóként azt javaslom, hogy keress magad mellé valakit, aki segít az első lépésekben és iránymutatást ad. Egy mentor vagy egy szakértő tanácsadó, aki már széleskörű tapasztalattal rendelkezik, nagy segítséget nyújthat a számodra. Ilyen lehet a FIVOSZ is, a fiatal magyarországi vállalkozók és vállalkozókedvű fiatalok közössége is, amely független fórumként fogja össze és segíti a következő vállalkozói generációt.

Henry Ford szavaival zárnám ezt a néhány gondolatot: „Akár azt hiszed, képes vagy rá, akár azt, hogy nem, igazad lesz.”


 

10 hiba, ami miatt csődbe juthat egy vállalkozás:

  •  Piaci kereslet hiánya
  • Pénzügyi forrás hiánya
  • Kiegyensúlyozatlan szervezeti felépítés, megfelelő emberek hiánya
  • Árazási és költségkalkulációs hibák
  • Gyenge értékesítés és marketing
  • A termék vagy a szolgáltatás nem megfelelő minősége
  • Hibás üzleti modell
  • A vállalkozás fizikai (üzlet) elhelyezkedése
  • Tervezés hiánya (hosszú és rövid távú célok)
  • Vezetői tapasztalatok hiánya

 

 

Megosztás