Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Jó üzleti terv nélkül nincs sikeres vállalkozás!

  •  Tudásmorzsák
  • 2016-12-14 14:45:00
  • Rutai Gábor (FIVOSZ Projektvezető)
Biztos vagy benne, hogy mindent megtettél annak érdekében, hogy a maximumot hozd ki a briliáns ötletedből?

A jó terv mindennek az alapja

Egy jól összeállított terv jelentősen segíti a sikeres vállalatindítást és működtetést. Az üzleti terv összeállítása a vállalkozásindítást megelőző egyik leghatékonyabb folyamat, pályázatok beadásához, hiteligényléshez pedig nélkülözhetetlen. Lehetőséget ad a vállalkozási ötlet részletes átgondolására, finomítására, az egyes fejezetek kitöltésével egyre pontosabb képet kapunk arról, hogy hova szeretnénk eljutni és ehhez mire lesz szükségünk. Segít átlátni a piac szerkezetét (mennyire telített, milyen növekedést mutat ez a szegmens), felmérjük, kik a legfontosabb vetélytársaink és ők milyen stratégiát követnek. Ha gondosan készítjük el a pénzügyi tervet, akkor valós képet kapunk arról, hogy az indításhoz mekkora a kezdőtőke lesz szükségünk, hogyan alakul vállalkozásunk pénzügyi helyzete az első években, és mikorra lesz a vállalkozás nyereséges.

Üzleti terv nélkül elindulni olyan, mintha úti cél nélkül bolyonganánk a nagyvilágban

Az üzleti terv az indulást követően konkrét iránymutatást ad a stratégia végrehajtásához, illetve segít az ellenőrzési, visszacsatolási folyamatokban. Érdemes havonta, negyedévente ellenőrizni, hogy a vállalkozás elérte-e az értékesítési és pénzügyi tervben meghatározott célokat. Ha nem, érdemes megvizsgálni, hogy mi lehet az oka: Megváltozott valami a piacon? Megjelent egy új vetélytárs? Ha a tervet túlteljesítette a vállalkozás, érdemes vizsgálni, hogy minek köszönhető a vártál nagyobb siker, hogyan lehetne még jobban kihasználni a megnyílt lehetőséget. Ennek fényében elengedhetetlen az üzleti terv folyamatos felülvizsgálta, esetleges módosítása.

Segít a forrásbevonásban

Sok vállalkozás elindítása nagyobb tőkeigénnyel rendelkezik, mint amennyit az alapítók elő tudnak teremteni. Ebben az esetben külső források bevonása szükséges. A szükséges összeg megszerezhető bankoktól (hitel), vagy más befektetőktől (tőke) mint üzleti angyalok, vagy kockázati tőke társaságok. Természetesen náluk is csak akkor van esélyünk, hogyha kész és legfőképp „személyre szabott” tervvel állunk eléjük. Így tudjuk a komolyságunkat bizonyítani, valamit ez a legeredményesebb meggyőző eszközünk.

Pályázatok alapeleme

Az üzleti terv továbbá szerves részét képezi a pályázatoknak is. Sikeres pályázatra abban az esetben van esély, ha a kiírásoknak megfelelően elkészített üzleti tervet mellékelünk.

Elkészítéséhez többféle séma áll rendelkezésünkre, de egyszerű feljegyzés is hasznos segítség lehet. Nem a terv formája határozza meg azt, hogy sikeres lehet-e a vállalkozás. Sok vállalkozó nem készít üzleti tervet, és ennek hiányában is eredményesen dolgozhat, mivel a terv a fejében van, azt folyamatosan fejben korrigálja. Vagyis a legfontosabb az átgondolt cselekvések sorozata. Ha nem egyedül dolgozik, csaknem nélkülözhetetlen a vállalkozó számára, hogy elképzeléseit, törekvéseit meghatározott formába öntse.

Mi az üzleti terv?

Navigál, irányt mutat, folyamatosan tájékoztat

Az üzleti terv mindazoknak a gondolatoknak, cselekvési és pénzügyi elképzeléseknek az összessége, amelyek a vállalkozás létrehozásának és működtetésének átfogó kérdéseit és tennivalóit tartalmazza.

Olyan szellemi termék, amely a használat során kap értelmet. Az elkészítésébe befektetett munka akkor térül meg, ha a vállalkozás tulajdonosai, menedzsmentje a cél eléréséhez elvezető munkaeszköznek tekintik. Az üzleti terv tartalmát elsősorban a vállalkozási tevékenység határozza meg, a részletessége és mélysége a vállalkozás nagyságától függ.

Magában fogalja a vállalkozás

  • lehetőségét – a termék vagy szolgáltatás piacképességét, eladhatóságát, az üzlet nagyságát,
  • a vállalkozás vezetését – a tulajdonosok, a menedzserek személyét, azok szerepét,
  • az erőforrásokat – személyi, technikai és pénzügyi hátterét,
  • az üzleti stratégiát - a piacra lépés, a növekedés és fejlesztés elképzeléseit,
  • az életképesség bizonyságait – gazdasági számításokat és becsléseket a vállalkozás forrásainak alapján,
  • a kockázatokat és a kockázatkezelés mikéntjét, a negatív tényezőket, a veszélyek bekövetkezésének valószínűségét, és az ezekkel kapcsolatos tennivalókat.

A jó üzleti terv 5 ismérve

Írjunk üzleti tervet!

  • külső szemlélő számára is könnyen és gyorsan megtalálhatóak benne a lényeges információk
  • lehetővé teszi a gyors változtatásokat, számítási próbálgatásokat (egy jól beképletezett excel tábla is tökéletes megoldás lehet)
  • őszintén és nyíltan sorra veszi a lehetséges kockázatokat (ne csapjuk be saját magunkat, jó ha van valami, aki lerángat minket a földre a tervezéskor)
  • minél több tényszerű adatot tartalmaz (ezek által lesz jól átlátható az üzleti modell)
  • koherens - ami a terv egyik részében szerepel, az köszön vissza a másik részben is

 

„Semmilyen szél nem kedvez annak,

aki nem tudja milyen kikötőbe tart.”

(Seneca)

 

Az üzleti terv ezekből a fő részekből áll:

  1. Vezetői összefoglaló
  2. A vállalkozás általános bemutatása
  3. Marketing Terv
  4. Működési terv
  5. Vezetőség és szervezeti felépítés
  6. Pénzügyi terv
  7. Mellékletek

Megosztás