A startup-ok jellemzően olyan innovatív vállalkozások, amelyek komoly potenciállal kecsegtető tevékenységi körben mozognak és rendszerint a nemzetközi piacot célozzák. Rendszerint az is elmondható róluk, hogy sikerük a megfelelő támogatás meglétén áll vagy bukik. A külső finanszírozás alapfeltétele lehet a startup működésének.
Ha van egy jó ötleted és megvan benned a képesség, hogy valóra váltsd a terveid, vélhetően tőkebevonásra van szükséged. Ennek megvalósítására tervezett folyamatot kell építened, hogy minél nagyobb valószínűséggel támogatót találj a tervedhez. Legelőször biztosan kell tudnod, hogy a további innovatív fejlődés érdekében és a munka folytatásához valóban szükséged van-e tőkére.
Készítened kell egy befektető központú üzleti tervet, amely az ő szempontjából vázolja a kiadásokat és a célokat. Össze kell gyűjtened azoknak a befektetőknek a listáját, akik hajlandóak lehetnek a tiédhez hasonló kezdő vállalkozást finanszírozni. Ne feledd, nem elég, ha pénze van, fantáziát is kell látnia az ajánlatodban! Ha sikerült kiválasztanod egy szekérre való befektetőt, kezdj el válogatni közülük! A rangsorolás számos különböző szempont alapján történhet, akár az anyagi helyzet, a földrajzi elhelyezkedés vagy az üzleti stílus alapján. Válaszd ki azokat a potenciális befektetőket, akiket a legjobbnak vagy a leginkább megfelelőnek gondolsz! Törekedj a kapcsolatépítésre a befektetőiddel! Ne feledd, hogy nekik ugyanolyan szükségük van rád, mint neked rájuk, tehát üzletfelek vagytok.
Ugyanúgy szeretnének többet megtudni rólad, mint ahogy te is szeretnél többet tudni róluk. A kapcsolatépítés tehát mindkettőtök érdeke, ezt használd ki! Látogasd meg őket az üzemeikben és az irodáikban, készíts a számukra külön prezentációt, mindig légy felkészült és maximalista! És ne feledkezz meg a megjelenésedről sem!
Ha minden jól megy, előbb vagy utóbb – remélhetőleg előbb – a befektetők átadják számodra a befektetési feltételrendszert tartalmazó dokumentum tervezetét. Angol szóval élve ez az úgynevezett term sheet, amely magába foglalja a finanszírozás összegét, a tulajdoni hányadokra vonatkozó kikötéseket, opciókat, különböző kontrolljogokat és egyéb részleteket a sikeres együttműködés érdekében. Ezután értékelheted a megszerzett dokumentumba foglalt feltételeket. Ez gyakorlatilag egy ajánlat a befektető részéről. Vélhetően többeteknek együttesen lesz beleszólása az ilyen horderejű döntésekbe, így a döntés valószínűleg nem csak rajtad múlik.
Ha elfogadjátok az „ajánlatot”, akkor semmi nem áll annak útjába, hogy új szakaszába lépjen a köztetek és a támogatók közötti viszony. Megkezdődik egy úgynevezett due diligence folyamat, amikor mindent megvizsgálnak az alapítók, a szabadalmak és a cég körül. Ez egyfajta átvilágítás, amely egyfajta biztosítékot jelent a befektető részére. Az indikatív ajánlat ekkor még módosítható.
Következő lépésben az úgynevezett investment committee jóváhagyja, módosítja vagy elveti az ajánlatot. Amennyiben megtörténik a jóváhagyás, csak azután következik a tényleges befektetési ajánlat megtétele, amely már jogi erejű. Ezután felgyorsulhat a folyamat, a startup formálisan elfogadja a befektetési feltételeket, így megkezdődhetnek a jogi egyeztetések a jogászok, majd következő körben a startup és a kockázati tőke befektető között. Ha minden kérdéses pontban sikerül egyezségre jutni, megtörténhet a befektetés.
Ha meg van a tőke, készen áll az üzleti terved a megvalósításhoz. Most lesz igazán kemény az munka, hiszen a teljesítménykényszer ott liheg a sarkadban: a befektetőknek havonta kell jelentést készítened, és mindent meg kell tenned, hogy profitot termelj mindenki számára. Ezután folyamatosan kell pozitív eredményeket produkálnod. Ilyenkor mindent hátrahagyva foglalkoznod kell a vállalkozásoddal mindaddig a tőkét és a megállapodás szerinti pluszt vissza nem fizetted. Utána viszont tiéd a világ, a további profit már csak a te zsebedet gyarapítja!
Ne félj a nemtől!
Ha egy befektető elutasít, ne vedd a szívedre! Irány a következő! Semmi gond, nem jöttél be neki, rossz napja volt, vagy ők inkább másféle projekteket keresnek, nem öröm, de megesik. Egy vállalkozás akkor lesz sikeres, ha a vállalkozó az újabb és újabb pofonok után újra meg újra fel tud állni, és menni tovább. Ideje gyakorolni!