Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Hogyan találj befektetőt?

  •  Tudásmorzsák
  • 2016-12-14 12:05:00
  • Rácz-Akácosi Attila, vallalkozzitthon.hu
Egy jó ötlet itthon is sikerre vihető!
Az induló vállalkozások legtöbbje számára a befektető szerzés hamar aktuálissá váló kérdés, hiszen csak kevés startup üzleti modellje alkalmas arra, hogy rögtön bevételeket tudjon termelni és önerőből képes legyen nemzetközi piacokat megcélozni. Ezért ha startup létrehozásában gondolkodsz, de nincs elég tőkéd, befektetőt kell találnod. De hogyan kezdj neki?

A startup-ok jellemzően olyan innovatív vállalkozások, amelyek komoly potenciállal kecsegtető tevékenységi körben mozognak és rendszerint a nemzetközi piacot célozzák. Rendszerint az is elmondható róluk, hogy sikerük a megfelelő támogatás meglétén áll vagy bukik. A külső finanszírozás alapfeltétele lehet a startup működésének.

Ha van egy jó ötleted és megvan benned a képesség, hogy valóra váltsd a terveid, vélhetően tőkebevonásra van szükséged. Ennek megvalósítására tervezett folyamatot kell építened, hogy minél nagyobb valószínűséggel támogatót találj a tervedhez. Legelőször biztosan kell tudnod, hogy a további innovatív fejlődés érdekében és a munka folytatásához valóban szükséged van-e tőkére.

Készítened kell egy befektető központú üzleti tervet, amely az ő szempontjából vázolja a kiadásokat és a célokat. Össze kell gyűjtened azoknak a befektetőknek a listáját, akik hajlandóak lehetnek a tiédhez hasonló kezdő vállalkozást finanszírozni. Ne feledd, nem elég, ha pénze van, fantáziát is kell látnia az ajánlatodban! Ha sikerült kiválasztanod egy szekérre való befektetőt, kezdj el válogatni közülük! A rangsorolás számos különböző szempont alapján történhet, akár az anyagi helyzet, a földrajzi elhelyezkedés vagy az üzleti stílus alapján. Válaszd ki azokat a potenciális befektetőket, akiket a legjobbnak vagy a leginkább megfelelőnek gondolsz!   Törekedj a kapcsolatépítésre a befektetőiddel! Ne feledd, hogy nekik ugyanolyan szükségük van rád, mint neked rájuk, tehát üzletfelek vagytok.

Ugyanúgy szeretnének többet megtudni rólad, mint ahogy te is szeretnél többet tudni róluk. A kapcsolatépítés tehát mindkettőtök érdeke, ezt használd ki! Látogasd meg őket az üzemeikben és az irodáikban, készíts a számukra külön prezentációt, mindig légy felkészült és maximalista! És ne feledkezz meg a megjelenésedről sem!

Ha minden jól megy, előbb vagy utóbb – remélhetőleg előbb – a befektetők átadják számodra a befektetési feltételrendszert tartalmazó dokumentum tervezetét. Angol szóval élve ez az úgynevezett term sheet, amely magába foglalja a finanszírozás összegét, a tulajdoni hányadokra vonatkozó kikötéseket, opciókat, különböző kontrolljogokat és egyéb részleteket a sikeres együttműködés érdekében. Ezután értékelheted a megszerzett dokumentumba foglalt feltételeket. Ez gyakorlatilag egy ajánlat a befektető részéről. Vélhetően többeteknek együttesen lesz beleszólása az ilyen horderejű döntésekbe, így a döntés valószínűleg nem csak rajtad múlik.

Ha elfogadjátok az „ajánlatot”, akkor semmi nem áll annak útjába, hogy új szakaszába lépjen a köztetek és a támogatók közötti viszony. Megkezdődik egy úgynevezett due diligence folyamat, amikor mindent megvizsgálnak az alapítók, a szabadalmak és a cég körül. Ez egyfajta átvilágítás, amely egyfajta biztosítékot jelent a befektető részére. Az indikatív ajánlat ekkor még módosítható.

Következő lépésben az úgynevezett investment committee jóváhagyja, módosítja vagy elveti az ajánlatot. Amennyiben megtörténik a jóváhagyás, csak azután következik a tényleges befektetési ajánlat megtétele, amely már jogi erejű. Ezután felgyorsulhat a folyamat, a startup formálisan elfogadja a befektetési feltételeket, így megkezdődhetnek a jogi egyeztetések a jogászok, majd következő körben a startup és a kockázati tőke befektető között. Ha minden kérdéses pontban sikerül egyezségre jutni, megtörténhet a befektetés.

Ha meg van a tőke, készen áll az üzleti terved a megvalósításhoz. Most lesz igazán kemény az munka, hiszen a teljesítménykényszer ott liheg a sarkadban: a befektetőknek havonta kell jelentést készítened, és mindent meg kell tenned, hogy profitot termelj mindenki számára. Ezután folyamatosan kell pozitív eredményeket produkálnod. Ilyenkor mindent hátrahagyva foglalkoznod kell a vállalkozásoddal mindaddig a tőkét és a megállapodás szerinti pluszt vissza nem fizetted. Utána viszont tiéd a világ, a további profit már csak a te zsebedet gyarapítja!

Ne félj a nemtől!

Ha egy befektető elutasít, ne vedd a szívedre! Irány a következő! Semmi gond, nem jöttél be neki, rossz napja volt, vagy ők inkább másféle projekteket keresnek, nem öröm, de megesik. Egy vállalkozás akkor lesz sikeres, ha a vállalkozó az újabb és újabb pofonok után újra meg újra fel tud állni, és menni tovább. Ideje gyakorolni!

Megosztás